Kandidera i valet 2022 för Liberalerna

Inför varje allmänt val fastställer partierna sina valsedlar. Hur man gör det fungerar olika i olika partier. I Liberalerna har vi interna medlemsomröstningar som en del av processen för att avgöra vem och i vilken ordning våra politiker ska stå i. I Örebro län kallas dessa omröstningar rådgivande omröstning och är en del av nomineringsarbetet som pågår under april-september 2021.

Det är från och med den 10 maj till 15 augusti möjligt att ställ upp som kandidat till de rådgivande omröstningarna för riksdags- region och kommunlistor i Örebro län.

Riksdagslistan för Örebro län

Regionlista för Örebro län

Kommunlistor
Örebro
Kumla

Viktiga datum

10 maj öppnar möjligheten att kandidera och ställa upp i provvalet.

23 maj är sista dagen att bli medlem i Liberalerna om man ska vara röstberättigad i den rådgivande omröstningen för riksdags- och regionlistor.

21 juni stänger möjligheten att kandidera.

15 augusti stänger möjligheten att kandidera.

23 augusti – 19 september pågår den rådgivande omröstningen för riksdags- och regionslistor.

15 september – 30 september pågår den rådgivande omröstningen för riksdags-, region och kommunlistor.

28 oktober fastställs riksdags- och regionlistorna på ett nomineringsmöte med ombud för länets föreningar.

29 november fastställs kommunlistan i Örebro kommun på ett nomineringsmöte.

Vilka är de olika stegen?

Nominering – Att föreslå sig själv eller andra

Skulle du passa som företrädare för partiet, på riks- region eller kommunnivå? Då kan du välja att kandidera för Liberalerna i provvalet.

Alla som kandiderar ska förbinda sig vid vårt kandidatkontrakt samt partiet etiska riktlinjer.

Nomineringskommittén gör i ordning listorna

Till alla rådgivande omröstningar finns det en nomineringskommitté. De är utsedda på årsmötet och deras uppgift är att väga in andra aspekter förutom resultatet i den rådgivande omröstningen. Nomineringskommittéerna tar efter den rådgivande omröstningen fram ett förslag som sedan ska beslutas om på nomineringsmötena.

Nomineringskommittéernas arbete sker utifrån särskilt beslutade riktlinjer.

Nomineringskommittéerna har också till uppgift att kontakta de personer som blir nominerade.

De slutgiltiga besluten fattas på nomineringsmöten
För såväl riksdags- som regionslistor kommer nomineringsmöten att hållas under hösten.