Inte grädden på moset

Fredag 7 maj 2021

Sverige blev medlem i Europeiska unionen 1995. Sen dess har unionen förändrats, ibland till det bättre och ibland till det sämre.

Vilka förändringar som är bra eller dåliga beror på vem man frågar men en sak är tydlig, vi måste förhålla oss till dem. För vare sig du gillar EU eller ej kommer du förlora på att inte utnyttja och använda de möjligheter som unionen erbjuder.EU påverkar i runda slängar hälften av alla beslut som tas i region- och kommunfullmäktigen runt om i landet. En del av påverkan är rättslig genom dels förordningar som är direkt bindande och gäller över nationell lagstiftning och dels direktiv som införlivats i nationell lagstiftning. Men den stora delen av påverkan är politisk.

Den politiska påverkan från EU är den viktigaste och den ofta glömda delen av EU-samarbetet. Det finns otaliga institutioner som erbjuder fakta, information, stöd, råd och hjälp till offentliga aktörer i medlemsländerna som regioner och kommuner i Sverige. Tyvärr behöves en medvetenhet om att informationen finns om man ska kunna ta till sig den. En medvetenhet som allt för ofta saknas på lokal nivå.

Det samma gäller den allt mer viktiga delen av EUs program och fonder som kan finansiera flera projekt och investeringar på lokal nivå. Här finns däremot ett annat problem. Trots att en kommun eller region är medveten om möjligheterna som finns att söka finansiering från EU saknas ofta kompetensen och resurserna för att göra det.

Att en liten kommun som Karlskoga eller Degerfors ska lägga de personella resurserna på att anställa handläggare och experter för att bevaka och söka stöd till sin kommun är helt enkelt inte realistiskt. Däremot kan Regionen fylla den funktionen för både kommuner och andra aktörer i länet.

Region Örebro län är den naturliga aktörer för att samordna den regionala utvecklingen genom EUs program, fonder och partnerskap. Ett samlat ansvar och överenskommelse med länets kommuner skulle kunna bygga upp en effektiv infrastruktur med tillgängliggörande av relevant information och skrivarstöd för länets alla aktörer som vill söka av EU.

I nuläget är Region Örebro län enligt SKRs senaste kartläggning av regionala utvecklingsarbetets finansiering bland de sämsta i klassen på att få in dessa EU medel. Samtidigt är det bara Stockholm, Västra Götaland och Skåne som lägger mer egna skattemedel i absoluta tal än vad Örebro gör. Det innebär att Region Örebro län använder mer skattepengar som skulle kunna gå till sjukvård och kollektivtrafik på regionala utvecklingsprojekt än vad jämförbara regionen gör.

Vi måste börja se EU som en naturlig del av hur vi arbetar i det regionala utvecklingsarbetet. Att fortsätta som vi gör nu innebär att samtliga aktörer i länet går miste om stora möjligheter till finansiering. Det är dags att Region Örebro län tar ett större ansvar för arbetat med Europeiska unionen och blir länets röst i Europa.

Willhelm Sundman (L)

oppositionsråd, Region Örebro län