Liberalerna i Karlskoga – 125 år av liberalism

Måndag 13 september 2021

Den 11 september firade Liberalerna i Karlskoga 125år av liberal kamp. Programmet för jubileet innehöll tal av liberaler från lokal och regional nivå samt Liberalerna vice partiledare Johan Pehrson.

Sverige firar i år 100 år av lika rösträtt och Karlskoga 125 år av liberalism. Det visar på hur viktigt det är med ett lokalt engagemang. Förändring börjar med dig och mig där vi bor, inte uppe i riksdagshuset, säger Johan Pehrson (L).

På hösten 1879 bildades Stockholms reformförening och året därefter fick den filialer i sex städer, däribland Karlskoga. I juli 1881 anordnades ett första ”folkmöte” i staden med 300 deltagare.  Kraven var allmän rösträtt, frihandel och fred.

Detta arbete blev sedan grunden till bildandet den 2 augusti 1896 av Karlskoga frisinnade valmansförening. Detta kan ha varit inspirerat av att några ledamöter i andra kammaren föregående år bildat en grupp kallad Folkpartiet. Det dröjde dock till 1902 innan detta parti fick en riksorganisation, Frisinnade landsföreningen, till vilken då föreningen i Karlskoga anslöt sig. Ett energiskt propagandaarbete ledde till att Johan Gustaf Forsberg, bergsman i Stolpetorp, samma år blev invald vid valet till andra kammaren detta år. Forsberg var en av grundarna till både Reformföreningen i staden och Karlskogas frisinnade valmansförening.

Denna höst är det hundra år sedan det första valet med rösträtt för både kvinnor och män i Sverige. Den organiserade rörelsen i kampen för allmän rösträtt för alla medborgare startade på några platser i landet och en av dem var Karlskoga. Som en följd av det är Liberalernas kommunförening i Karlskoga en av Sveriges äldsta kommunala partiföreningar – kanske den äldsta, säger Lars Hultkrantz, från Liberalerna i Karlskoga.

Historien om Karlskogas liberala lokalförening finns att läsa i Algot Holmströms artikel i Karlskoga Bergslag 1983, vilket är tillgänglig på nätet.