Styrningen behöver ändras

Debattartikel

Onsdag 8 september 2021

Primärvården är de flesta patienters första kontakt med sjukvården, främst genom besök på vårdcentraler. Liberalerna menar att den behöver prioriteras om vi vill förbättra hälso- och sjukvården.

Kunskapsläget är väldigt tydligt; ska regionen klara av att möta en förändrad befolkningsutveckling med tilltagande vårdbehov behöver primärvården få en mer framskjuten roll. Vi i Liberalerna har drivit den frågan länge. Redan i regionens budget för 2021 ville vi stärka primärvården med 100 miljoner kronor, men det Socialdemokratiskt ledda styret sa nej.

Vi behöver gå mot en mer nära och tillgänglig vård präglad av kontinuitet i mötet mellan patienter och läkare. Ändå görs förvånade lite. Ett omfattande omställningsarbete behöver göras, men den Socialdemokratiska regionledningen är passiv. Lagar skrivs om i riksdagen och regionerna behöver organisera om sina verksamheter, men i Region Örebro fortsätter det mesta som vanligt. Utan tydligt politiskt ledarskap kommer regionen få stora ekonomiska problem och kraftigt sämre förutsättningar att tillgodose invånarnas behov av vård.

Liberalerna ser ett stort förändringsarbete som måste till för att förbättra vården. Som en del av det behöver styrningen av primärvården göras om. För att länsborna ska få så bra vård som möjligt måste beslutsmakt och ansvar flyttas från den administrativa nivån till verksamheterna och vårdpersonalen. Vi behöver styra mindre centralt och i detalj, mer med tillit till professionen. Nuvarande ekonomiska incitament och detaljstyrande uppföljning resulterar i att verksamheternas handlingsutrymme krymps och personalens kunskap står outnyttjad. Snäva och politiskt kortsiktiga perspektiv måste brytas, framförallt när utvärderingarna visat att det inte fungerar.

Vårdpersonalen besitter kunskap, om det råder det inga tvivel. Vill vi arbeta mer hälsofrämjande och förebyggande i syfte att över tid minska vårdbehoven behöver resurserna riktas rätt från början. Den politiska och administrativa nivån behöver styra mer med tillit till verksamheterna och mindre med reglering och uppföljning. Framgången i omställningen mot Nära vård är kopplad till att vi rör oss mot en mer modern och vetenskaplig syn på styrning och ledning.

Centralstyrning är illa, men än värre när det är ledarlöst. Utan någon på den centrala nivån som är intresserad av att ta ansvar och åtminstone försöka driva på det utvecklingsarbete som bland annat den socialdemokratiska socialministern ropar efter ekar orden tomt. Det är uppenbart att Socialdemokraterna inte är mogna uppgiften att leda Region Örebro genom 20-talet. Ett faktiskt, tydligt och öppet ledarskap behövs, och det snarast.

Willhelm Sundman (L), oppositionsråd, Region Örebro län