Vet inte Centerpartiet att de styr sjukvården? SJUKVÅRD. Svar på insändare ”Alla får rätt till en fast läkarkontakt”.

Måndag 25 april 2022

I en debattartikel i KT-Kuriren den 19 april tar Centerpartiet ställning för en fast läkarkontakt i vården. Det här är en fråga som vi i Liberalerna har drivit länge och förvånas över hur Centerpartiet som är med och styr sjukvården i regionen inte själva har gjort något för att förverkliga det.

Insändaren som kommenteras:

Det är regionerna i Sverige som ansvarar för hur sjukvården drivs. Även om staten sätter ramar och regler har vi på lokal nivå stor möjlighet att utforma den vård vi erbjuder länsinvånarna. Primärvården och hur verksamheten fungerar på vårdcentralerna ligger helt i våra händer. De beslut om reformer som nu tas av riksdag kommer öppna nya möjligheter, men frågan om en fast läkarkontakt är inget som varit omöjligt att genomföra tidigare, det handlar bara om politisk vilja.

Den nya nationella reformen är till viss del en frihetsreform som ger patienter möjlighet att skriva sig och fritt söka vård på vårdcentraler utanför länsgränsen. Huruvida det däremot skulle vara något banbrytande för primärvården är tveksamt. För en vårdcentral i Karlskoga är det svårt att se hur det skulle bli bättre för att patienter kan skriva sig på en vårdcentral i Region Värmland. Är det en nära vård vi vill ha bör vi väl ändå stärka vårdcentralerna i mindre orter, inte uppmana patienter att fly till större tätorter?

Centerpartiets nationella och regionala företrädare påstår vidare att bara 35 procent av befolkningen har tillgång till en egen namngiven läkare, men i primärvården är det värre än så. Enligt rapporten ”Fast kontakt i primärvården” visar Myndigheten för vård- och omsorgsanalys att bara 26 procent av befolkningen har en fast läkarkontakt. Det vill säga istället för en dryg tredjedel gäller en namngiven fast läkarkontakt enbart en knapp fjärdedel.

Det här går att ändra på lokalt. Matematiken är enkel. För oss i Liberalerna står det klart att ska vården kunna garantera en fast namngiven läkare på din vårdcentral måste Region Örebro län börja med en rejäl satsning på primärvården. Idag har vi cirka 1500 invånare per allmänläkare i regionen. Enligt läkarna själva behöver vi komma ner till ungefär 1000 invånare per allmänläkare om primärvården ska fungera. Det innebär ett långsiktigt arbete som borde påbörjats när Centerpartiet kom till makten i Region Örebro län efter valet. Varför de inte gjort något ens till denna dag får stå för dem, men uppenbarligen går deras retorik och politik inte ihop.

Regionen kommer anta en budget för 2023 innan sommaren. Det återstår att se om Centerpartiet lägger fram de förslag som krävs för att få en bättre primärvård som kan erbjuda länsinvånarna en fast läkarkontakt. Om de inte gör det har du som vill se en förändring inom primärvården där du känner din läkare och där läkaren känner dig bara ett parti att rösta på: Liberalerna.

Willhelm Sundman (L)

Oppositionsråd, Region Örebro län