Liberala Studenter: Intellektuellt självförsvar

Onsdag 24 oktober 2018 17:45–19:15

Drottninggatan 40 C, Örebro

Vart är samhället på väg? Vad är vi egentligen överens om? Vem är det som bestämmer vad som är lämpligt och inte? Det här är frågor som vi kommer att behandla under intellektuellt självförsvar, tema: samhällskontraktet.

Den här bokcirkeln handlar om samhällskontraktet, den outtalade överenskommelse vi har mellan varandra för att samhället ska fungera. Vi kommer att diskutera tre korta essäer under fyra träffar som kritiserar och berör samtidens syn på samhällskontraktet.

Datumen är: 24 oktober, 21 november, 26 december och 23 januari.

Läs mer på Facebook här

Vill du delta i cirkeln får du gärna anmäla dig på den här länken:

Alla deltagare får varsin kopia av essäerna.
Nedan följer en kort sammanfattning av essäerna.

Grupptillhörighet är inte politik
”En dröm om sammanhållning betyder att människor inte får vara olika under lagarna, att människors växt ska stympas för helhetens skull, att man ska offra sig för andra, att man ska avstå från sin förmåga och sina preferenser för att inte ”slita isär” samhället och gemenskapen, att man ska hålla tillbaka sig själv för kollektivet.”

Dygder, individer, samhällen
“För att kunna skapa ett samhälle som uppvisar klokhet, rättvisa, kärlek, tro, hopp, mod och måttfullhet måste man ordna det så att man har människor som är kloka, rättvisa, kärleksfulla, trogna, hoppfulla, modiga och måttfulla redan från början.”

Hur borgerligheten slutade ängslas och lärde sig älska staten.
”Den ökande efterfrågan på hämnd, signalpolitik och offentlig auktoritet är ytterst symptom på en mer grundläggande förändring där borgerligheten blivit allt mindre kritisk till staten och allt mindre tålmodig med kulturella och religiösa avvikelser.”