Birgitta Ohlsson nomineras till partiordförande

Fredag 2 juni 2017

Vid senaste styrelsemötet beslutade förbundsstyrelsen för Liberalerna i Örebro län att nominera Birgitta Ohlsson som partiordförande.

– Under diskussionerna på mötet var det många ledamöter som tog upp vikten av den socialliberala profilen för partiet. Birgitta Ohlsson har i alla år varit starkt drivande och den självklara rösten i frågor som handlar om mänskliga rättigheter och humanism, säger Hendrik Bijloo, ordförande för länets liberaler.

Som minister i Allians-regeringen hade Birgitta Ohlsson en bred portfölj vilket gett kunskaper inom många områden och ett stort kontaktnät både nationellt och internationellt.

– Birgitta Ohlsson har en gedigen erfarenhet av politiskt ledarskap genom ordförandeskap i Liberala ungdomsförbundet och Liberala kvinnor och vi tror att hon är det bästa valet för att driva partiets förnyelse vidare, säger Bijloo

Förutom att nominera till partiordförandeposten beslutade styrelsen att nominera Christer Nylander, idag gruppledare för Liberalernas riksdagsgrupp, till vice ordförande.

– Christer Nylander har förmågan att möta framtidens utmaningar med optimism och hopp och få oss andra att känna samma sak, säger Bijloo. Hans djupa kunskaper i kultur- och bildningsfrågor är viktiga för ett liberalt parti i tider där många länder och mycket inom politiken tyvärr går åt helt fel håll.

Även Anna Ågerfalk, regionråd i Örebro, samt Frida Johansson Metso, Stockholm, nomineras från Örebro län. Båda två sitter idag i partistyrelsen.

– Vi hade bra diskussioner och vände och vred på många frågor innan vi landade i de nomineringar vi gör, avslutar Bijloo, och jag är glad över att vi har ett enigt möte bakom beslutet.