Ett förtroendeuppdrag är ingen anställning

Fredag 6 oktober 2023

När den politiska ledningen i Region Örebro län nu vill höja arvodena i bolaget Region Örebro Innovation AB visar de inte bara på en bristande förståelse för vad ett förtroendeuppdrag innebär, utan även att de saknar all fingertoppskänsla kring vad rättvisa är.

Förslaget om att ge ordförande i bolaget Region Örebro Innovation AB ett fördubblat arvode försvaras av regionstyrelsens ordförande Andreas Svahn (S) med att: ”Det behövdes en extern ordförande med kompetens i innovationsfrågor och stor erfarenhet av styrelsearbetet. För att hitta den typen av personer behöver man helt enkelt betala lite bättre”. Det bör dock nämnas att ordförande för bolaget redan är vald. Vi behöver alltså inte leta efter någon. Mer oroväckande är däremot att Svahn verkar ha missförstått vad som skiljer ett förtroendeuppdrag från en anställning.

Våra offentligt ägda bolag styrs genom den representativa demokratin där folk väljs in på positioner i bolag för att de har förtroendet att genomföra uppdraget av den parlamentariska församlingen. Kompetens är meriterande för den som erhåller ett uppdrag, men inte nödvändig. Arvoden, det vill säga kompensationen för uppdraget, sätts därför innan personen väljs då ersättningen ska motsvara uppdragets förväntade arbete. Det är alltså inte en ersättning för vem personen är, utan vad vi demokratiskt ansett är en rimlig ersättning för uppdragets ansvar, oavsett vem som har uppdraget.

Att justera upp arvoden beroende på person riskerar inte bara att bryta rådande praxis gällande hur arvoden bestäms, utan öppnar upp för att ifrågasätta samtliga uppdrags ersättningsnivåer beroende på den förtroendevalds kompetens och person. Ska unga få sitt arvode sänkt? Ska högutbildade få ökat arvode? Ska år i arbetslivet påverka arvodets storlek? Svaret på alla dessa frågor är så klart nej. Det är den demokratiska församlingen som avgör vad uppdraget har för arvode, oavsett vem som innehar förtroendet för tillfället.

Vi bör även påminna oss om varför vi sätter arvoden innan ett val. Öppnar vi upp för att ändra arvoden under en mandatperiod finns inget hinder för en majoritet att höja ersättningen för sig själva och dra in allt för oppositionen. Därför bestämmer vi det här innan ett val när vi inte vet som kommer styra. Det handlar helt enkelt om att ha rättvisa demokratiska spelregler, något som Socialdemokraternas högsta företrädare i regionen verkar totalt oförstående inför.

Tyvärr är det inte bara själva fundamentet i vad som skiljer ett förtroendeuppdrag mot en anställning som det politiska styret bryter sönder, utan det är även rent osmakligt att öka arvoden mitt under en ekonomisk kris. Alla invånare kommer behöva betala mer i skatt och avgifter nästa år. Samtidigt ska regionen dra ner på kostnader vilket kommer påverka erbjudandet av offentliga tjänster. Bara sjukvården ska spara 414 miljoner kronor till årsskiftet. Att i det läget ha den goda smaken att höja arvoden visar hur det socialdemokratiskt ledda styret helt tappat kopplingen till verkligheten.

Beslutet om att höja arvodena kommer avgöras i regionfullmäktige den 10 oktober. Det går alltså fortfarande att stoppa beslutet. Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna kommer rösta ja till höjningen. Liberalerna kommer att rösta nej. Om resterande partier i regionfullmäktige ansluter sig till Liberalernas nej för höjda arvoden kan vi sätta punkt för den här oredan.

Vill du stoppa en höjning av arvodena? Hör då av dig till det parti eller partier som du sympatiserar med och uppmana dem att rösta med Liberalerna på regionfullmäktige den 10 oktober.

Willhelm Sundman (L)

Oppositionsråd, Region Örebro län