På väg in i en farlig politisk verklighet

Lördag 11 november 2023

I protokollet från hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde kan man tydligt läsa hur Vänsterpartiets företrädare Rolf Östman röstade. Han sa ja och accepterade därmed S-styrets besparingsplan över sjukvården. Vilket innebär att Vänsterpartiet vill ta fram planer på hur förslagen från utvecklingsplanen ska förverkligas.

Det verkar ha slagit slint i diskussionen kring Hälso- och sjukvårdsnämndens beslut om att ta fram färdplaner på hur de stora förändringarna av sjukvården ska gå till. Låt oss därför ta detta väldigt simpelt och pedagogiskt.

När politiker de har svårt att ens förstå vad ord betyder är vi på väg in i en farlig politisk verklighet där sanningen blir det man gör den till i sitt eget huvud.

Beslutet som fattades var ordagrant: ”att ge Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i uppdrag att ta fram detaljerade färdplaner med utvecklingsplanen som utgångspunkt och återkomma till nämnden för beslut.”

Den utvecklingsplan som ska vara utgångspunkten för de färdplanerna säger ordagrant: ”Den planerade operationsverksamheten inom ortopedi och kirurgi ska öka och det akuta kirurgiska patientflödet flyttas från Lindesberg till Karlskoga och USÖ.” samt att: ”Heldygnsvårdplatserna inom allmänpsykiatrin på lasarettet föreslås avvecklas.”

Om man ger i uppdrag att ta fram förslag, som utgår ifrån en plan enligt ovanstående, så kommer man att få förslag på hur de kan genomföras. Det här är inte något semantiskt problem utan ett kognitivt bland de ledamöter på den styrande sidan, som inte verkar förstå vad deras egna beslut innebär. Vi hoppas verkligen att problemet består i att de inte förstår, alternativet är nämligen att de ljuger för alla de som givit sitt förtroende till dem i det senaste valet.

Samtliga partier i oppositionen förstår mycket väl att vi behöver göra förändringar inom sjukvården, men vi måste även vara medvetna om vad förändringarna kan leda till. Det behöver inte vara 100 sidor med risk- och konsekvensanalyser, men någon sorts förståelse kring för- och nackdelar måste finnas innan beställningen görs. Det är helt enkelt resursslöseri att göra en beställning som man inte tänker genomföra.

För att ge ett exempel. Om du är allergisk mot nötter frågar du rimligtvis om det finns nötter i maten innan du beställer dagens lunch. Får du den informationen först när maten serveras kommer du troligen inte att äta den. På samma sätt fungerar politiken, eller, det borde den i alla fall göra. Nu har vi fastnat i en situation som kan liknas vid att de styrande glömt att fråga kyparen vad dagens lunch innehåller, för att sedan vägra att erkänna sitt misstag. Inte undra på att vänsterpartisterna kraxar när de nu sätter verkligheten i halsen.

Willhelm Sundman (L)

Patrik Nyström (SD)