Vi säger fortfarande nej till att regionen ska bygga äldreboenden

Socialdemokraterna vill göra om Länsgården till ett gigantiskt äldreboendebolag - något som är olagligt.

Torsdag 18 maj 2017

Regionen ska göra det regionen ska. Det handlar främst om sjukvård. När till och med finansministern till slut erkänner att det kommer att fattas minst 40 miljarder för att kommuner, landsting och regioner ska klara av sina uppdrag, så borde också Socialdemokraterna i Region Örebro län inse att man måste prioritera, säger Anna Ågerfalk (L) regionråd i opposition.

Istället gör de tvärtom. Och de gör det genom att gå utanför det som är lagligt. Landsting (regioner behandlas som landsting enligt lagen) ska sköta sina åtaganden och man får vare sig ta över kommunala verksamheter eller stötta kommunerna ekonomiskt. Det borde vara självklart. Varför ska skattebetalarna i Hällefors betala äldrevård till Askersundsborna?

Men nu ska alltså Länsgården AB bygga äldreboenden. Utan att bolaget har någon kompetens inom området, ska äldrebostäder för minst två miljarder kronor byggas de kommande åren. Det kommer att göra Länsgården till ett helt nytt bolag.

Ansvarsfrågan är otydlig. Vad händer om det går fel? Vad händer om kalkylerna inte går ihop, vilket ju inte är alldeles ovanligt? Vem ska ta kostnaderna? Vem ska egentligen stå för riskerna?, frågar sig Anna Ågerfalk (L).

Enligt de kalkyler som presenterades på senaste regionstyrelsens sammanträde går sifforna inte ihop och soliditeten i bolaget kommer om bara några år att vara extremt låg, vilket är en stor risk. Socialdemokraterna har drivit fram beslutet om att bygga ett äldreboende i Askersund utan att leverera en ordentlig konsekvensanalys kring vad det innebär för regionen, för kommuninnevånarna i Askersund eller för Länsgården AB på lång sikt.

Vi vet också att det just nu pågår ett intensivt arbete på nationell nivå med att utreda hur förslagen i Göran Stiernstedts utredning Effektiv vård ska omsättas i praktiken, en strukturomvandlingen kommer att vara nödvändig för våra möjligheter att möta morgondagens vårdutmaningar. Det kommer sannolikt att innebära stora förändringar inom framförallt primärvården, vilket också medför stora investeringar. Då måste vi prioritera sjukvården.

Liberalerna säger nej till att regionen ska bygga äldreboenden. Vi värnar patienternas rätt och sjukvårdens framtid. Då gäller det att både våga och kunna prioritera. Att tvinga regionens bolag att bryta mot lagstiftarens vilja genom att bygga sådant som lika gärna kan byggas av kommunerna själva eller privata aktörer är inte rätt. Det är att riskera sjukvården, både idag och i framtiden, avslutar Anna Ågerfalk (L).