Efter uppgifter om korruption: Liberalerna kräver svar om folktandvården

Torsdag 1 februari 2024

Liberalerna kräver nu svar från Folktandvårdsnämndens ordförande Kristine Andersson (S) om korruptionsanklagelserna inom tandvården. Willhelm Sundman, Liberalernas oppositionsråd, kräver nu svar genom en interpellation i Regionfullmäktige kring hur Region Örebro län säkerställer att det inte finns oupptäckt korruption inom folktandvården. Han ställer sig kritisk till, och frågande kring, varför riktlinjer gällande bisysslor som ska motverka korruption inte har följts.

Korruptionsskandalen inom folktandvården är ett rent haveri. Det verkar som att följsamheten till grundläggande riktlinjerna som de om bisysslor är fritt att strunta i för vissa. Det här är helt oacceptabelt, säger Willhelm Sundman (L)

Regionens internutredning pekar på att flera chefer, inte bara varit medvetna om vad som skett, utan även upplevts sanktionera beteendet. Sundman menar att enligt Statskontoret behöver korruption inte nödvändigtvis innehålla inslag av tjänster och gentjänster, utan att den vanligaste formen av korruption i Sverige sker utan krav på ersättning eller motprestation, så kallad vänskapskorruption.

Utredningen tyder på att detta inte är något som gäller enstaka fel från individer, utan att det faktiskt finns ren arbetslivskriminalitet inom organisationen. Vi måste komma till botten med det här problemet. Regionen måste ta till alla åtgärder som är möjligt för att hitta och bidra till att lagföra dem som utnyttjat sin roll i det offentliga på ett korrupt sätt, säger Willhelm Sundman (L)

Samma utredning har även kommit fram till att tandläkare har vid sidan av sin anställning bedrivet privat tandläkarverksamhet, trots att policyn om bisysslor inte tillåter det. Nu när den politiska ledningen föreslår att man ska jobba med organisationskulturen menar Sundman att det inte är i närheten av vad som behövs.

Folktandvården har uppenbarligen många brister, men det är inte riktlinjer eller policys som varit otydliga, det handlar om att personer i ledande ställning struntat i att följa dem. Alla kort måste upp på bordet nu och Region Örebro län måste göra allt för att rota ur den rättsröta som det här innebär. Ytterligare värdegrunds- och pappersarbete kommer vara helt tandlöst, säger Willhelm Sundman (L)

Interpellation – Är riktlinjer i Region Örebro län papperstigrar?

För mer information kontakta:
Willhelm Sundman
Liberalerna i Örebro län