Farlig för länets industri

Måndag 30 maj 2022

Sveriges Radios granskning visar att energiministern Khashayar Farmanbar har ljugit om nedstängningen av kärnkraften. Det är inte första gången han blir ertappad med att avsiktligen vilseleda eller inte veta vad han pratar om.

Ett bottenmärke för Socialdemokraternas energipolitik som leder till pristoppar på el för oss ute i landet.I sommar blir elpriserna dubbelt så höga som förra sommaren. Värst blir det för kunderna i södra Sverige men det ser inte bra ut för den som tänkte använda sig av el i Örebro län heller, enligt en prognos från elbolaget Fortum. Det rekordhöga priset handlar inte bara handlar om Rysslands fruktansvärda krig i Ukraina, utan också om regeringens egna politiska misslyckanden. Att Sverige systematiskt har stängt ner fossilfri elproduktion i södra och mellersta delarna av landet har gjort oss mer sårbara och beroende av elmarknaden på kontinenten. Samtidigt har inte tillräckligt mycket av den el som produceras i norr nått fram dit den behövs.

I Kalibers program Elchocken och ministerns omöjliga löften, som sändes för en tid sedan, granskades bland annat hur nedstängningen av svensk kärnkraft gått till vilket skapat skenande priser på el. Programmet slår fast att politiken bidragit till nedstängningen av svensk kärnkraft.

Efter valet 2014 lovade Miljöpartiet att kärnkraftsreaktorer skulle stängas under mandatperioden. I efterhand har MP:s dåvarande energipolitiska talesperson Lise Nordin berättat att regeringen bytte ut delar av styrelsen i Vattenfall i syfte att få dem att fatta rätt beslut. Så blev också fallet när regeringen höjde effektskatten för kärnkraft.

Enligt Vattenfalls produktionschef Torbjörn Wahlborg hade beslutet att stänga Ringhals 1 och 2 inte fattats om den dåvarande effektskatten inte funnits. Även reaktorerna Oskarshamn 1 och 2 stängdes ner i förtid. Energiministern påstår ändå att nedstängningen inte skulle ha med skatter eller politik att göra. Visst kan man ha olika bild av verkligheten, men fakta är trots allt fakta.

Föga förvånande finns det även ett samband mellan den politiska nedstängningen av planerbar produktion och de skenande elpriserna. Här avviker energiministerns verklighetsbild från den etablerade sanningen igen. Enligt en rapport från Energiforsk skulle elpriserna i höstas varit mellan 30 och 45 procent lägre om kärnreaktorerna fortsatt producera el, allt annat lika.

Det mest sorgliga är att den nedstängda kärnkraften inte bara har påverkat elpriserna utan även skadat klimatet. Det irrationella kärnkraftsmotstånd som Farmanbar ger uttryck för är inget nytt. Under årens lopp har det skadat Sverige och försatt oss i en sämre sits för att klara klimatmålen.

Ingen tjänar på att energidebatten präglas av halvsanningar och vilseledande uttalanden. När Bofors i Karlskoga eller järnverket i Degerfors behöver ström går det inte att prata bort det ökade behovet av energi med socialdemokratisk eller miljöpartistisk ideologi.

Klimatomställningen behöver kärnkraften – och vindkraften. Det kan aldrig vara politikens uppgift att slå undan benen för vissa kraftslag eller subventionera andra. Att peka ut enskilda tekniker från politiskt håll leder bara fel. Ska vi klara elektrifieringen av samhället kommer vi behöva mycket mer grön el från alla tillgängliga fossilfria källor.

Willhelm Sundman

oppositionsråd, Liberalerna i Region Örebro län