Vården i Askersund behöver få kortare avstånd

Måndag 23 maj 2022

Den senaste mätningen från Socialstyrelsen visar på att Askersund är den kommun i länet där störst andel invånare har längst till närmaste vårdcentral. Över 50 procent av kommuninvånarna har mellan 10-30 minuter i restid till vårdcentral med bil. Ser man på samma siffra för hela länet ligger den på 9.5 procent. Det är alltså en dramatisk skillnad i tillgängligheten till vård i länet, en skillnad som vi inte kan acceptera, så vad behöver vi göra?

Till och börja med har vi ett allt för hårt byråkratiserat system för att driva en vårdcentral, det måste vi ändra på. Vi kan inte utgå ifrån att stora vårdcentraler som ska göra allt är den bästa lösningen för alla platser i länet. Istället måste vi tillåta en större mångfald kring hur utbudet av vårdcentraler kan se ut.

De flesta vill lätt komma i kontakt med en läkare och göra sitt vårdbesök nära där man bor, men om närheten saknas avstår många från att göra ett besök. Därför behöver vi skapa fler mindre vårdcentraler och möjliggöra för läkare att driva små läkarpraktiker ute i orter som är för små för en fullstor vårdcentral men har långt till annan ort. En först plats för en mindre läkarmottagning skulle kunna vara Åsbro i Askersunds kommun, men även fler platser söder ut längs Vättern behöver bättre vårdmöjligheter.

Tyvärr räcker det inte med att en vårdmottagning byggs utan den ska självklart även bemannas. I dag har länets vårdcentraler svårt att få till en fast bemanning med både läkare och distriktsköterskor. Ska vi ändra på det behöver medarbetarnas förutsättningar bli bättre. Vårdcentralerna styrs nu med ett antal politiska pekpinnar om vad de ska göra och erbjuda och rapportera för att få del av den ekonomiska ersättningen från regionen. Det innebär att läkare och sjuksköterskor får sitta och administrera uppgifter som de kanske inte ser ett medicinskt behov av men krävs för att budgeten ska gå ihop, det här är inte rimligt.

Liberalerna vill att vårdens medarbetare ska få större möjlighet att styra över sin egen verksamhet. Vi tror att läkare är bättre lämpade att avgöra vad patienter behöver än vad politiker är. Ska du få tillgång till en fast läkarkontakt måste de politiska pekpinnarna bort så att fler vill jobba på vårdcentralerna.

En liberalt styrd sjukvård kommer se till att du har bättre tillgång till vårdcentraler där du kan träffa en fast läkare, det vill säga en husläkare som känner dig och som du känner igen. För du ska veta vem din läkare är.