Liberalt nej till Projektet Arena Örebro

Onsdag 27 februari 2019

Liberalerna säger nej till ytterligare regionala pengar till Projektet Arena Örebro

Regionstyrelsen beslutade under onsdagen att bevilja projektet Arena Örebro ytterligare 425.000kr fördelat över tre år. Arena Örebro är ett integrationsprojekt med ÖSK fotboll och KIF Örebro som inleddes 2016. Liberalerna sa idag nej till ytterligare ekonomiska bidrag och tycker att samarbetet är en felprioritering.

– Regionens huvuduppdrag är vård, säger Anna Ågerfalk (L), som vi prioriterar före elitstöd. Breddidrotten stöttar vi genom bidrag till Örebro Läns Idrottsförbund och studieorganisationen SISU Idrottsutbildarna.

– Dessutom riskerar bidrag som kräver motprestationer vid sidan av föreningarnas huvudverksamhet att försvaga dem. Stöd till civilsamhället ska följas av så få villkor som möjligt för att vara effektivt. Detta beslut är motsatsen till det. Integration främjas bättre av långsiktiga, kommunala, stöd till idrottsföreningar.

– Vi måste också vara medvetna om ekonomin för regionerna de kommande åren. Allt pekar mot att Region Örebro län både har, och kommer att få, mycket svårt att få ekonomin att gå ihop under överskådlig tid. Då behöver basuppgifterna prioriteras. Regionen ska säkerställa att alla har tillgång till en god hälso- och sjukvård i länet. Om vi ska klara av sjukvårdens ökande kostnader måste vi välja att prioritera de skattemedel vi har mycket varsamt, avslutar Anna Ågerfalk.

—-

För mer information om pressmeddelandet och Liberalernas ställning i frågan kontakta:
anna.agerfalk@liberalerna.se