Politiker gömmer sig bakom tjänstemän – det är fegt

Onsdag 10 april 2024

Sjukvårdens förändringsarbete liknar mer Cluedo än ett pussel

I ett svar till en bunt insändare i NA skriver Region Örebro län sjukvårdsdirektör att förändringarna inom sjukvården som pågår är att likna med ett pussel som tar tid.

Något konkret svar på skribenternas frågor verkar dock vara svårare att pussla ihop. Kanske beror det på att det här är en politisk fråga som ansvariga politiker bör svara på, men de styrandes tystnad gör det svårt att hitta den skyldige.

Självklart ska inte länets invånare behöva anlita Sherlock Holmes för att kunna dra rätt slutsatser om vem som är ansvarig. Det är hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Behcet Barsom (KD), med sina kollegor från Socialdemokraterna och Centerpartiet, vilka är de som satt i gång det här demoleringsarbetet av vården.

Nu när deras förslag blåst upp en folkstorm gömmer de sig bakom sina tjänstemän som får ta smällen, vilket är fegt.

Region Örebro län har en professionell förvaltning som utför det uppdrag som den politiskt styrda nämnden ger dem. Ett av uppdragen som S, C och KD-styret givit förvaltningen är att ta fram ”En plan för att avsluta akuta kirurgiska ingrepp på Lindesbergs lasarett”.

Det skulle vara tjänstefel om förvaltningen då inte tog fram en plan för att just ta isär delar av akuten på Lindesbergs lasarett.

Liberalerna sa nej till det här uppdraget. Vi sa även nej till att ta bort heldygnsvårdplatserna i psykiatri i Karlskoga och Lindesberg.

Samtidigt tryckte vi på att distriktsläkare måste vara kärnan i primärvården.

Vi ville i stället bland annat spara på administration, kommunikationsavdelningen och se över läkemedelsanvändningen i regionen för att fortsätta finansiera den vård som invånarna förtjänar.

Allt det här går att läsa i protokollet från hälso- och sjukvårdsnämnden den 16 november 2023.

Vilka är då de skyldiga som ska svara på länsinvånarnas frågor om oro kring nedmonteringen av sjukvården? Det är Behcet Barsom (KD), Jenny Steen (S), Maria Karlsson (S), Carina Dahl (S), Sören Fromell (S), Erica Gidlöf (KD), Anna Gunnarsson (C), Per Arenö (C) vilka alla röstade ja för att ge förvaltningen det här centraliseringsuppdraget. Detta står klart och tydligt i det nämna protokollet under punkten §119:3, vilket är offentlig handling.

Det är de ni ska rikta era frågor till som bär skulden för vad som nu pågår. Eller för att sammanfatta i speltermer likt sjukvårdsdirektören, det var S, C och KDs ledamöter som gjorde det med klubban i sammanträdesrummet.

Willhelm Sundman (L)

Oppositionsråd, Region Örebro län