Straffa inte vårdcentralerna – stärk dem!

Lördag 13 augusti 2022

Askersund Vårdcentralerna behöver stärkas för att öka tillgängligheten, men i dag straffar regionen vårdcentraler som inte når upp till de politiskt satta målen genom att minska ersättningen.

Bland dessa vårdcentraler finns Askersunds vårdcentral som nu ska motiveras att göra mer med mindre resurser. Det här är inte rätt.Region Örebro län finansierar länets vårdcentraler genom tre olika ersättningar. En fast ersättning beroende på de listade patienternas demografi och socioekonomi. En rörlig ersättning efter antalet besök vårdcentralen har och en målrelaterad ersättning beroende på hur väl vårdcentralerna når upp till politiskt satta mål för samtliga vårdcentraler. Av dessa målrelaterade ersättningar är telefontillgänglighet en stor del.

Att vårdcentraler ska ha en hög telefontillgänglighet är bra, men när vi vet att det redan i dag är svårt att bemanna inom primärvården är det orättvist att koppla ersättning till mål som inte alltid går att leva upp till. En vårdcentral som inte når upp till målet om telefontillgänglighet kan helt missa sin ersättning för det målet. Det här ska i teorin leda till att man arbetar med att leva upp till målet, men i praktiken leder det till att patienter får sämre vård då ersättningen krymper om man missar målet.

Det långsiktiga målet är att du ska veta vem din läkare är.

Alla vårdcentraler är inte belastade på samma sätt. I Askersund, som har många sommargäster, får vårdcentralen en helt annan arbetsbörda under vissa tider av året. Att upprätthålla en hög telefontillgänglighet samtidigt som semesterbesökare vill göra besök på plats gör det omöjligt att nå målen.

Den målrelaterade ersättningen fyller ingen annan funktion än att straffa de som i dag kämpar hård med att lösa problem. Därför måste vi avskaffa den. I stället behöver vi öka ersättningen för de vårdcentraler som tar emot fler besökare och har många äldre och kroniskt sjuka. Ser vi till att fördela resurserna rätt och öka möjligheten till att anställa och behålla en stabil bemanning på länets alla vårdcentraler tar vi ett viktigt steg i att säkra möjligheten till att alla får en fast läkarkontakt i vården. Det långsiktiga målet är att du ska veta vem din läkare är.

Willhelm Sundman

Liberalerna i Region Örebro län