Du ska veta vem läkaren är

Lördag 9 juli 2022

Att söka vård kan vara förknippat med mycket osäkerhet och oro. Du som patienten är på många sätt utelämnad i andras händer, men din grundläggande rätt att välja vem som är din läkare ska aldrig ifrågasättas.

Nationellt har medel riktats till arbetet med att säkra en fast läkarkontakt inom primärvården. Med en satsning på 200 miljoner öronmärkta kronor vill staten garantera ett erbjudande om en namngiven fast läkarkontakt på vårdcentralerna. Tyvärr finns mycket kvar att göra för Region Örebro län som styr sjukvården i länet.I rapporten Att följa utvecklingen av fast läkarkontakt från Socialstyrelsen framkommer att det inte är obligatoriskt för vårdcentraler att registrera fast läkarkontakt inom regionen. Det gör det svårt för både patient och vårdgivare att veta vad som gäller angående tillgången till en fast läkarkontakt.Det här är trots att Patientlagen säger att patienten ska få möjlighet att välja en fast läkarkontakt inom primärvården.

Vikten av en fast läkarkontakt är också något som läkarna själva anser är centralt i arbetet med att skapa en bättre sjukvård. Sveriges läkarförbund är tydliga med att personer med fast läkarkontakt har bättre erfarenheter av vården och upplever i högre grad att de får vara delaktiga i sin behandling än personer som inte har en fast läkarkontakt. Därför finns det all anledning att förbättra länsinvånarnas rätt till att välja läkare.

Att välja vem man vill ha som sin fasta läkarkontakt ska vara lika enkelt som att välja vårdcentral. Lösningen behöver inte vara allt för komplicerad. Det finns regioner som erbjuder information om, och möjligheten till, att välja en fast läkarkontakt genom 1177. Patienten kan då genom att logga in på 1177 inte enbart byta den vårdcentral man är listad på utan även välja vilken läkare man vill ha. En liknande lösning skulle utan problem kunna implementeras inom Region Örebro län.

Den nära vården måste utvecklas så att patienter känner sin läkare och att läkare känner till vilka patienter den ansvarar för. Liberalerna vill därför att registrering av fast läkarkontakt ska vara obligatorisk för vårdcentraler och att möjligheten till att välja sin läkare genom 1177 blir en självklarhet.

Det ska aldrig råda några tvivel kring din rätt att välja vårdcentral och fast läkarkontakt, för du ska veta vem din läkare är.

Willhelm Sundman (L)

Oppositionsråd, Region Örebro län