Hur många ska dö innan psykisk ohälsa tas på allvar?

Måndag 29 augusti 2022

Lekeberg Socialstyrelsen rapporterade att psykisk sjukdom var den tredje vanligaste dödsorsaken 2021. För att sätta detta i perspektiv kan nämnas att covid-19 var den femte vanligaste orsaken.

Medan vårdare på äldreboenden och inom LSS återigen tar på sig munskydd och visir på grund av rapporter om nya varianter av covid-19 saknas fortfarande åtgärder gentemot psykisk ohälsa, trots att det senare orsakade fler dödsfall.Liberalerna kämpade i Lekebergs kommun länge för att upprätta en handlingsplan för suicidprevention. Vi vann den striden, men för oss är det bara början på det stora övergripande samarbetet mellan kommunen och regionen som behövs för att bekämpa pandemin av psykisk ohälsa.En seriös insats för personer som lider av psykiska plågor måste inkludera alla delar av regionen på ett rättvist sätt.

Hur människor skyfflas mellan vårdcentral, psykiatri och habilitering i ett förvirrat försök att lista ut vilken vård som är rätt är ett enormt problem i hela landet. Mindre kommuner som inte har de resurser som kräv för denna samverkan får svårt att erbjuda rätt stöd och hjälp. Samtidigt är den akutpsykiatriska kompetensen till stor del fastlåst i Örebro, och bor man i Lekeberg blir det svårt att få hjälp när det mentala mörkret sveper in under småtimmarna.

För den som inte har möjlighet att använda buss eller andra transportmedel in till den psykiatriska akuten i Örebro för att få behandling är alternativen få. Tyvärr blir det allt för ofta polis som behöver kallas in vid exempelvis psykoser, men det skulle inte behöva vara så. En seriös insats för personer som lider av psykiska plågor måste inkludera alla delar av regionen på ett rättvist sätt.

Liberalerna har länge kämpat för att förbättra situationen för de med psykisk ohälsa. Redan 2015 föreslog vi att en psykiatriambulans bör införas som kan vara en mobil blåljusresurs för den som behöver hjälp även utanför kontorstid. Med tanken på avsaknad av både resurser och förbindelser i Lekeberg skulle en psykiatriambulans ge ett grundläggande skydd för boende där och resten av länet. Personer med mental ohälsa måste få hjälp innan det är för sent.

Situationen för de som nu lider måste bli bättre och Liberalerna är redo att ta upp kampen. Varje liv som släcks i förtid är en tragedi som vi kunde ha förhindrat. Det är dags att börja ta psykisk ohälsa på allvar.

Alice Strömberg (L)

Lekeberg