Ukrainas sak är vår

Måndag 9 maj 2022

Europa är i krig. Ukrainarna kämpar heroiskt mot Putins barbariska invasion. Landet står ensamt mot en av världens största arméer, ledd av en empatilös tyrann i Moskva. Putin attackerar inte bara ett fredligt grannland utan leder också skoningslöst ut sina unga medborgare i döden.

Vi vet ännu inte hur, eller när, kriget kommer sluta. Men en sak är säker: Putin måste stoppas. Ukraina slåss inte bara för sin egen existens, dem kämpar också för oss. Rysslands krig är ett angrepp mot hela det demokratiska Europa. Det är en kränkning av varje lands rätt till sina gränser och makt över sin egen framtid.

EU och Sverige måste göra mer, och det är bråttom. Ukraina behöver få de vapen de ber om. Sanktionerna mot Ryssland måste skärpas och importen av rysk olja och gas måste strypas. Det humanitära stödet i och utanför Ukraina måste öka. Varje krigsbrott måste dokumenteras, åtalas och dömas. Särskilt stöd måste ges till det växande antal våldtagna kvinnor som nu börjar rapportera om det systematiska sexuella våldet.

Det ligger i både Sveriges och Europas intresse att vi bidrar mer till att stärka både vår egen säkerhet och göra situationen mer stabil i hela Europa. Det är hög tid för Sverige att ansöka om medlemskap i Nato. Ukrainas önskan om EU-medlemskap måste mötas positivt och vi behöver hjälpa dem att så snabbt som möjligt uppfylla villkoren för medlemskap.

För Ryssland skulle ett ukrainskt medlemskap i EU slå hål på drömmen om att radera ut Ukraina som självständigt land. Att välkomna Ukraina in i det europeiska samarbetet skulle skicka en tydlig signal till alla de som just nu heroiskt strider mot Rysslands brutala övergrepp för både sin egen och sitt lands överlevnad – att deras framtid finns i EU och Europa.

Den 9:e maj firar vi Europadagen, och ett starkt EU som håller ihop är nu viktigare än någonsin. Vi Liberaler har länge arbetat för ett fördjupat Europasamarbete, eftersom demokratier måste hålla ihop. Hur ska vi annars kunna stoppa sådana som Putin?

Ukraina har gång på gång valt väg – den europeiska vägen. Därför ska vi ta president Zelenskyjs och det ukrainska folkets vädjan på allvar och öppna dörren till EU för våra blågula grannar. Liberala värderingar försvarar vi bäst tillsammans.

Karin Karlsbro

Europaparlamentariker (L)

Willhelm Sundman

oppositionsråd Region Örebro län (L)