Liberalerna tolererar inte hot och våld på tågen

Fredag 29 januari 2021

Liberalerna har reagerat på de senaste rapporterna om hot och våld på länets tåg.  Nu kräver de svar på vad regionen tänker göra för att motverka den osäkerhet som drabbar tågresenärer i länet.

På fredagen den 29 januari lämnade Liberalerna i Örebro län in en interpellation till Regionfullmäktige i Region Örebro län där de kräver svar från samhällsbyggnadsnämndens ordförande Nina Höjer (S) om hur Regionen arbetar med att öka tryggheten i kollektivtrafiken. Bakgrunden till frågan är hur de senaste rapporterna om otryggheten för tågpersonal och resenärer har fått facket att överväga ett skyddsstop på Kumla station. Det skulle innebära att tågen inte längre stannar i Kumla tills tryggheten kan säkras, något som Liberalernas oppositionsråd i regionen, Willhelm Sundman regerar starkt på.

Regionen kan inte bara stå vid sidan av och se på hur länsinvånare och tågpersonal blir utsatta för hot och våld när de reser kollektivt i länet, säger Willhelm Sundman (L)

De berättelser från personal inom tågtrafiken på sträckan Örebro-Kumla-Hallsberg vittnar om hotfulla gäng som spottar på personal och beter sig allmänt hotfullt. I vissa fall har även dessa personer försökt stjäla tågvärdars mobiler och den 17 januari rapporterar Nerikes Allehanda att ett bombliknande föremål hade placerats på ett av tågen.

Det är helt oacceptabelt att både tågpersonal och resenärer ska riskera att bli utsatta för dessa kriminella gäng. Oavsett vem som har ansvar gäller det nu att ta ansvar och lösa situationen, säger Willhelm Sundman

Även Liberalernas oppositionsråd i Kumla kommun är oroad över situationen. Över hälften av alla bosatta i Kumla kommun arbetar utanför kommunen. För dessa är arbetspendling med tåg ett av de vanligaste transportsätten för att ta sig till sin arbetsplats.

Det här är inte bara en fråga för våra invånares säkerhet utan för hela kommunen och länets näringsliv. Kan inte de som bor i Kumla arbetspendla till och från kommunen kan det leda till att de i värsta fall tvingas flytta, säger Christian Liljenhed (L)

Interpellation – Ingen ska behöva känna sig otrygg på ett tåg i länet

För mer information kontakta:
Willhelm Sundman
Liberalerna i Örebro län