Liberalerna vill bryta Regionens tystnadskultur

Måndag 18 januari 2021

Liberalerna vill bryta tystnadskulturen inom Region Örebro län genom att tydliggöra medarbetares rätt till inflytande över politiken. Måndagen den 18 januari lämnade Liberalerna in en motion till Regionfullmäktige där de vill att Region Örebro län tar fram ett styrdokument för personalföreträdare i politiska nämnder. Anledningen är den pågående debatten om en tystnadskultur inom Regionens verksamhet. Willhelm Sundman, Oppositionsråd för Liberalerna, menar att politiker måste ta debatten om tystnadskultur på allvar.

Medarbetare i regionen måste känna att de har en röst och att de blir hörda. Den pågående debatten om en tystnadskultur visar tyvärr på att så inte är fallet idag, säger Willhelm Sundman.

Enligt kommunallagen har de anställda inom en region rätt till personalföreträdare i politiska nämnder som styr över verksamheten de arbetar inom. Företrädarna för de anställda får vara upp till tre personer vilka ges en insynsplats och rätt att yttra sig i den ansvariga politiska nämnden. Region Örebro län saknar dock ett styrdokument för hur personalföreträdare ska hanteras. Bristen på styrdokument menar Sundman kan bidra till den upplevda tystnadskulturen.

För mig är det viktigt att det går att läsa och se vilka spelregler som gäller. Vi har en lagstiftning som slår fast de anställdas rätt till personalföreträdare. Inom Regionen får det inte råda några oklarheten kring den rätten, säger Willhelm Sundman

Det har återkommande rapporterats om Tystnadskulturen i media. Nerikes Allehanda (03/10/20) skriver om ambulansförbundets ordförande som säger att tystnadskulturen är ett stort problem inom regionens ambulansverksamhet. I samma tidning (26/09/20) beskrivs hur personal inte vågar påtala problem till sina närmaste chefer då de räds repressalier. Ett problem som skulle kunna lösas genom att de anställda själva har en ingång till de politiska beslutsfattarna.

Jag tror inte att det löser alla problem men vad jag vet är att det sällan är den svaga som gynnas av att sakna nått skriftligt att hänvisa till. Att ta fram ett styrdokument som reglerar och beskriver hur personalen får insyn i och inflytande över den politiska verksamheten ser jag som en självklarhet, säger Willhelm Sundman.

För mer information kontakta:
Willhelm Sundman
Liberalerna i Örebro län